{lang: 'cs'}
Nemělo to prý vůbec fungovat. Proti měli hovořit dlouhé vzdálenosti, nedostatek pilotů, levných letišť i ochranářská politika. Ti movitější neměli myšlenku levných letenek vůbec přijmout, ti ostatní na ně neměli stejně dosáhnout. A přesto. To, co zabralo v Americe a v devadesátých letech v Evropě, se začíná prosazovat také na nejlidnatějším kontinentu. Nízkonákladové letecké společnosti začínají dobývat také Asii a snaží se přesvědčit své zákazníky, že létat dnes může opravdu každý.
Podle odborníků nabízí Asie obrovský potenciál. V okruhu tří letových hodin zde žije okolo půl miliardy lidí - více než v celé západní Evropě, a tak k již existujícím nízkonákladovým leteckým společnostem přibudou v následujících pěti letech desítky a desítky dalších. Průkopnickou roli v otevírání nebe převzala jihovýchodní Asie. Nízkonákladové společnosti najdete v Thajsku, Malajsii, Singapuru i Indonésii, ale velký potenciál skrývá také Indie a Čína.Když v roce 2001 vstupovala na trh Air Asia, začínala se dvěma letadly, na konci letošního roku jich bude mít již třicet. Manažeři společnosti přirovnali první kroky ke kovbojům z Divokého Západu, nevěděli, jak lidé zareagují.Pak jim nabídli letenku z Bangkoku do Singapuru za 350 korun a úspěch se dostavil. Air Asia vydělává od samého počátku. Možnost koupit si něco levněji než u zavedených společností, oslovila všechny.
A kolik ta legrace stojí
Nízkonákladové společnosti sázejí na postupy osvědčené na jiných kontinentech. Aby snížily náklady na potřebnou polovinu, nepodávají na palubě jídlo zdarma, kdo se chce najíst, musí zaplatit. Rezervace se provádí přes internet, náklady na výcvik snižuje používání pouze jediného typu letadla. Posádky se podílejí na úklidu letadla, aby bylo možné absolvovat více letů. Hlavním tahákem jsou pak laciné letenky, kterých je sice jenom omezený počet, ale kdo by se trmácel autobusem 250 kilometrů z Bangkoku do Nakhon Ratchasima, když mu reklama Air Asia nabízí let za pouhých šest korun! Z metropole Malajsie Kuala Lumpuru se dá letět do Penangu za dva a půl dolaru, obvyklá cena je čtrnáctkrát vyšší.
Další ze společností, operujících především na thajském trhu, Orient Thai airlines, sází na myšlenku, že lidé si budou nakupovat letenky stejně snadno jako jakékoliv jiné zboží. Namísto internetu, který může mnohé z potenciálních zákazníků odrazovat, chce letenky nabízet v síti minimarketů 7 eleven, které mají otevřeno čtyřiadvacet hodin denně. Singapurská společnost Valuair, jenž zahájila činnost letos v květnu, se snaží lákat své zákazníky na to, že jejich cena obsahuje také jídlo. Za zmínku ovšem stojí i samotné ceny, zpáteční letenka ze Singapuru do Bangkoku stojí 138 dolarů.K jinde osvědčenému modelu přidává Asie vlastní specifika. Tiger Air je zřejmě vůbec první nízkonákladovou společností se státním vlastnictvím. Singapurská vláda ji kontroluje prostřednictvím vlastní investiční společnosti Temasek holding. Není však jedinou. Průkopnická Air Asia má sice své sídlo v Malajsii, ale společnost patří thajskému premiérovi Thaksinu Shinawatrovi
Kam společnosti létají
Nízkonákladové společnosti zaplňují nebe především na nejrušnějších linkách jihovýchodní Asie, jako jsou lety z Bangkoku do Singapuru, kde si třináct "starých" společností konkuruje 226 lety týdně. Kromě zákazníků noví dopravci otevírají i nové možnosti pro místní letiště. Singapurské Changi plánuje výstavbu nového terminálu určeného pro nízkonákladové lety, bývalá portugalská kolonie Macau se snaží získat kus dopravního koláče snížením přistávacích poplatků a Thajsko, plánující otevřít příští rok nové mezinárodní letiště v Bangoku, přemýšlí o využití dosavadních terminálů."Konkurence pro prodej v České republice to není žádná. Tyto společnosti zde nemají žádný marketing a v podstatě zde nemohou ani letenky vystavovat. Jiná situace to pro nás bude přímo v Thajsku, kde jsou jejich letenky volně prodejné a jsou více známí," říká Kamila Citráková zastupující Thai Airways v České republice.Nástup nových dopravců však nutí reagovat i již zavedené společnosti, a tak thajský národní dopravce přispěchal s vlastní společností Nok Air, která patří mezi nízkonákladové, ale ještě více chce sázet na přátelštější služby svým zákazníkům. Singapore airlines zase snížily cenu na některých linkách až o čtvrtinu. Zlevněné letenky povzbuzují hlad po letecké dopravě, a tak s koncem letošního roku si budou nízkonákladové společnosti moci říci, že poslední bašta pro jejich podnikání byla dobyta. Neboť i asijští zákazníci uvěřili reklamnímu sloganu, že ve městě je nová dívka, je s ní dvakrát taková zábava a utratíte s ní jenom polovinu.